Gezond en fit 

Het liefst wilt u natuurlijk zo lang mogelijk vitaal blijven. Dat lukt niet altijd. Maar door gezond te eten en voldoende te bewegen, kunt u wel zelf een bijdrage leveren.   

Gezond eten 

  • Waar kunt u op letten als u gezonder wilt eten? De schijf van vijf is gemoderniseerd. 
  • Als u ouder wordt, verbruikt uw lichaam minder energie. Wél heeft uw lichaam vitaminen en mineralen nodig. Eet daarom elke dag groente en fruit. 
  • Eiwitten, bijvoorbeeld uit peulvruchten, zuivelproducten of vlees, houden uw spieren sterk. 
  • Slik extra vitamine D voor gezonde botten. 
  • Eet twee keer per week vis, waar van één keer vette vis. Hiermee houdt u uw cholesterol in balans. 
  • Let op uw zout, om uw bloeddruk gezond te houden. 
  • Lukt het u niet om elke dag te koken of eet u graag samen met anderen? Denk dan eens aan een maaltijdservice of eetgroep (Vloot, Hooftzaak)_ 
  • Verminderde eetlust: Sommige ouderen hebben een verminderde eetlust, bijvoorbeeld door medicijngebruik of door slik- en kauwproblemen. Merkt u dat u minder eetlust heeft en spierkracht verliest, bespreek dit dan met uw huisarts. 
  • Op de site van het Voedingscentrum vindt u meer adviezen. 

Genoeg bewegen 

Er zijn in Maassluis verschillende sportmogelijkheden voor senioren. Kijk voor meer informatie op: https://www.kiesvoorsportmaassluis.nl/

Naast alle lichamelijke activiteiten is het ook van belang om psychisch actief te blijven, rust- roest! Om de hersenen actief te houden is het goed om bijvoorbeeld het nieuws te blijven volgen, spelletjes te spelen met eventuele kleinkinderen of buren. Maar zelf koken is ook goed voor de hersenen, plannen en overzicht zijn hierin belangrijke onderdelen. Hoe langer u hiermee doorgaat hoe beter, wees u bewust van het nut hiervan. Woordpuzzels in de krant!